Психологічна служба
Конференція - аналітична довідка АІС Я-ПСИХОЛОГ (12.04.2023)
STOP - БУЛІНГ
Cеред сучасної учнівської молоді останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства, довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних стосунках підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного. За своєю сутністю третирування – це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний) учень (або учні) систематично переслідує іншого (слабкого, аутсайдера). Ситуація третирування не обмежується лише ролями «агресора» та «жертви», вона залучає інших однокласників, роблячи їх активними або пасивними учасниками цих відносин. Такі стосунки отримали назву шкільний булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в освітній практиці та є соціальною проблемою.
З метою забезпечення прав, свобод та інтересів молоді, формування у здобувачів освіти здатності протистояти булінгу, навичок ненасильницької поведінки, побудови конструктивного діалогу, створення особистої мирної стратегії поведінки в конфлікті, запобігання насильству в учнівському середовищі було проведено ряд просвітницько-профілактичних заходів.
У дошкільних закладах Долинської сільської ради:
- інтерактивні заняття «Якщо ображають...», «Читання з передбаченням», «Хвилинки відвертого спілкування»;
- перегляд мультиплікаційних фільмів «Жив собі чорний кіт», «Про пташок»;
- організовано батьківську групу «Наслідки булінгу, як побороти.»;
- розіграно ситуації «Допоможи собі, рятуючи інших», «Реклама – п’ятихвилинка»;
- педагогічними працівниками розроблено пам’ятку «Маркери булінгу»;
- педагоги ознайомились з відеопризентацією «Агресія в інтернеті – кібербулінг», розроблену вихователем-методистом КЗДО «Казка», Зизкун Т.А.;
- тренінгове заняття для вихователів КЗДО «Мрія», психологом, Сіряченко С.І.: «Що таке булінг? Профілактика булінгу в учнівському середовищі».
В Опорних закладах загальної середньої освіти:
Протягом 5-6 травня на сайті школи була оновлено інформація для всіх учасників освітнього процесу, а саме: надано наочно-інформаційні матеріали «Порядок реагування на випадки булінгу», «Ознаки булінгу»; відеоролики «Ми проти булінгу», «Як боротись з булінгом: поради для дітей», «Як запобігти булінгу: поради для свідків», «Як зупинити булінг: поради для батьків». Також було розроблено і розміщено на сайті школи буклет «Посібник для батьків», який містить консультаційні поради для батьків, як допомогти дитині, постраждалій від булінгу, а також інформацію про те, куди можна звернутися по допомогу, у випадку булінгу.
Протягом проведення акції інформація стосовно проблеми булінгу висвітлювалася та поширювалась в офіційній групі закладу у соціальній мережі Фейсбук.
В зазначений термін були проведені (в режимі онлайн) тематичні заходи для здобувачів освіти:
- обговорення випадків проявів булінгу, викладених в соціальних мережах (10-11 кл.);
- візуалізація проблеми «Булінг, харасмент, насилля» (9 кл.); заочна мандрівка сайтом «Що таке булінг?» ( 7 клас); віртуальна мандрівка «Скажімо булінгу - ні» ( 8 клас); година спілкування «Ми – проти булінгу!» ( 6 клас).
- перегляд презентацій з подальшим обговоренням «Стоп! Булінг!» (5-8 кл.); конкурс-виставка плакатів «Шкільному булінгу скажемо - НІ!» ( 3 клас); спільний перегляд тематичних відеороликів з наступним обговоренням (4 клас); онлайн виховна година «Стоп булінг» (5 клас);
- домашнє завдання: створення малюнків «Дружба – це..» (1-4 кл.); година спілкування «Геть булінг! Ми – єдині, дружелюбні!» та виготовлення тематичних малюнків (1 кл.).
Можемо з впевненістю стверджувати, що учні наших освітніх закладів вміють захистити себе і своїх друзів від булінгу, знають свої права та обов’язки.
Про проведення практичного семінару «Інституційний аудит закладу освіти, перехід від теорії до практики»
04 березня 2021 року на базі Новозапорізької школи, провідним спеціалістом відділу освіти, Пляшковою Т.В., було проведено практичний семінар-тренінг, для психологічної служби, на тему: «Інституційний аудит закладу освіти, перехід від теорії до практики», з урахуванням карантинних заходів.
Мета семінару: формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти, психологічної служби закладів освіти, в організації роботи з визначення політики освітнього середовища, розвиток культури педагогічного партнерства, співпраця з вихованцями, учнями, їх батьками, а також громадськістю (за потребою).
Учасниками семінару стали працівники психологічної служби, соціальні педагоги, та практичні психологи освітніх закладів Долинської сільської ради.
В рамках семінару було презентовано матеріали на тему «Інституційний аудит закладу освіти, перехід від теорії до практики»:
1.Обговорено методичні рекомендації, з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в освітніх закладах:
- механізм підготовки та проведення моніторингу якості освіти в освітніх закладах;
- використання інформаційних ресурсів, щодо забезпечення якості політики працівників психологічної служби;
- напрям оцінювання «Освітнього середовища закладу освіти»;
- інструментарій психологічних працівників.
2. За допомогою презентації, провідним спеціалістом Пляшковою Т.В., надано теоретичний матеріал, щодо напрямків освітньої діяльності закладів освіти, системи оцінювання педагогічної діяльності та оцінювання здобувачів освіти.
3. Проведено практичну частину семінару, під час якої відбулася дискусія за круглим столом, з приводу змін у роботі психологічної служби в освітніх закладах. Учасниками було обговорено проблеми, та труднощі впровадження психолого-педагогічного супроводу внутрішньої системи якості освіти, в освітніх закладах, співпраці з педагогічними працівниками, щодо організації ефективної освітньої діяльності та співучасть у створенні, підтримки та розвитку психологічного безпечного освітнього середовища.
4.Опрацьовано анкети для працівників психологічної служби, педагогів, батьків та учнів, які надані Державною службою якості освіти України, з метою оцінювання якості освіти психологічної служби закладів освіти.
Прийнято рішення про необхідність подальшої роботи по впровадженню стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти психологічною службою в освітньому процесі, та про організацію подібних семінарів-тренінгів для педагогічних працівників, батьків, учасників освітнього процесу.
Підсумкове засідання Психологічної служби освітніх закладах Долинської сільської ради
Психологічна служба освітніх закладів Долинської сільської ради 18 червня 2020 року, провела он-лай конференцію через Zoom. Розпочалася конференція обговоренням роботи психологічної служби за 2019-2020 н.р., де протягом навчального року, фахівці служби здійснюють свої професійні обов’язки, вирішують актуальні завдання сучасної освітянської галузі, як психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, випускникам освітніх закладів, робота з здібними дітьми, захист психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу та педагогічного професійного вигорання, профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу, COVID-19, протиправної поведінки, булінг, насильства над дітьми, професійне самовизначення старшокласників, соціально-педагогічний патронаж і соціально-психологічне забезпечення навчально-виховного процесу, підвищення психологічної культури учнів, батьків, педагогів.
Ознайомились з роботою в дистанційному режимі, через соціальні мережі, он-лайн конференції.
Наприкінці засідання присутнім надано рекомендації, щодо пріоритетних напрямків роботи працівників психологічної служби Долинської сільської ради на 2020-2021 навчальний рік та планування написання авторських програм.
Психологічна служба системи освітніх закладах Долинської сільської ради
Психологічна служба системи освіти є важливою складовою державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимально соціально-психологічних умов для розвитку особистості.
Психологічна служба освітніх закладів Долинської сільської ради працює над проблемною темою:
«Підвищення професійної компетенції практичних психологів та соціальних педагогів патронажу всіх учасників освітнього процесу»
Завдання соціально-психологічної служби:
- створення сприятливого психологічного клімату в педагогічному та учнівському колективі;
- профілактика негативних явищ і пропаганда здорового способу життя;
- соціально-психологічний супровід дітей пільгових категорій;
- здійснення профілактико-просвітницької діяльності та пропаганди психологічних знань, підвищення рівня психологічної грамотності педагогів та батьків;
- сприяння повноцінному розвитку особистості учнів на кожному віковому етапі, створення умови для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
- забезпечення індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;
- психологічне забезпечення допрофільного та профільного навчання учнів;
- раннє виявлення дітей з особливими освітніми потребами та психологічне забезпечення інклюзивної освіти;
- психологічний супровід випускників до та під час зовнішнього незалежного оцінювання;
- підвищення ефективності навчально-виховного процесу, застосовуючи на практиці новітні досягнення психологічної науки і соціальної педагогіки.
Діяльність психологічної служби в системі освіти Долинської сільської ради забезпечується фахівцями, які мають спеціальну освіту: практичні психологи та соціальні педагоги, що відповідають за психологічну службу в освітніх закладах.
На території Долинської сіль сої ради налічується 2 Опорних закладів загальної середньої освіти та 2 закладів дошкільної освіти.
На сьогоднішній день психологічна служба налічує 6 фахівців (5 практичних психологів та соціальних педагогів та 1 провідний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту).
Фахівці служби здійснюють свої професійні обов’язки, вирішують актуальні завдання сучасної освітянської галузі – форми навчально-виховного процесу, психологічний супровід педагогічних інновацій, пошук і робота із здібними дітьми, захист психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу, профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу, протиправної поведінки, булінг, насильства над дітьми, професійне самовизначення старшокласників, соціально-педагогічний патронаж і соціально-психологічне забезпечення навчально-виховного процесу, підвищення психологічної культури учнів, батьків, педагогів, тощо.